پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204323
وقتي دولت رابين‌هود برعکس مي شود!
تاریخ انتشار : 1394/11/26 19:39:03
نمایش : 1355
سخنان اخير رييس‌جمهور و در عين حال، قائم مقام بانک مرکزي درباره نرخ بهره بانکي، دقيقا مثالي از نوعي حرکت رابين‌هودگونه است، اما با شکلي برعکس آن؛ به گونه‌اي که پول از آدم‌هاي ضعيف گرفته و به ثروتمندان داده مي‌شود.
همه شما فيلم رابين‌هود را به دفعات ديده‌ايد و يا داستان آن را شنيده‌ايد. رابين‌هود قهرمان يک داستان قديمي ‌است که پول را از آدم‌هاي پولدار و ثروتمند مي‌گرفت و به فقرا کمک مي‌کرد. رابين‌هود به دنبال مساوات‌خواهي بود؛ به طوري که سود و ثروت به طور مساوي بين همه تقسيم شود و به همه يک اندازه برسد.

به گزارش افکارخبر،اما به نظر مي‌رسد اين اصل در دولت يازدهم رعايت نمي‌شود و عملکردها برعکس است. سخنان اخير رييس‌جمهور و در عين حال، قائم مقام بانک مرکزي درباره نرخ بهره بانکي، دقيقا مثالي است از نوعي حرکت رابين‌هودگونه، اما با شکلي برعکس آن.

رييس‌جمهور در روز شنبه در مجمع عمومي بانک مرکزي از شبکه بانکي خواست که نرخ سود متناسب با نرخ تورم کاهش يابد. در پي آن، اکبر کميجاني، قائم مقام بانک مرکزي اعلام کرد؛ «دير يا زود بايد منتظر اقدامي اصلاحي و در راستاي کاهش نرخ سود سپرده از سوي بانک‌ها بود و احتمال دارد کاهش نرخ سود سپرده تا قبل از اتمام سال اتفاق افتد؛ چرا که مسير و جهت‌گيري در همين راستاست.»

بر اين اساس، تصوير عيني تصميم رابين‌هودگونه دولت براي کاهش نرخ سود بانکي به اين شکل خواهد بود که بسياري از سپرده‌گذاران بانکي که با هزاران اميد و آرزو پس‌انداز حداقلي خود را در بانک‌ها گذاشته‌اند تا سود ماهانه بانکي، کمک خرج زندگي‌شان باشد، ديگر اين پول را نخواهند داشت. اما در طرف مقابل، تسهيلات با نرخ پايين به برخي افراد خاص داده خواهد شد؛ گروهي از بانک‌ها وام مي‌گيرند، اما حاضر به بازپرداخت وام‌هاي کلان دريافتي خود نيستند.

اوايل امسال رييس سازمان بازرسي کل کشور از بيش از 100 هزار ميليارد تومان معوقه بانکي بدون ضمانت و وثاياق لازم در کشور رونمايي کرد. از سوي ديگر، در سال‌هاي بارها خبر 7 بدهکار بزرگ بانکي شنيده شده که معوقات 1.5 هزار ميليارد توماني به سيستم بانکي دارند.  

نکته جالب در کنار اين وام‌هاي کلان بانکي، وام‌هاي قرض‌الحسنه در سيستم بانکي بدون ربا قرار دارد که به يک توهم، آرزو و آمال تبديل شده است؛ به طوري که براي مثال فردي که مي‌خواهد وام ازدواج بگيرد، به حدي بايد در انتظار بنشيند و از مراحل گوناگون عبور کند که در نهايت عطاي وام را به لقايش مي‌بخشد. اما به راحتي وام‌هاي هزار ميلياردي به صورت رانت‌گونه به افرادي خاص داده مي‌شود؛ آن هم بدون وثيقه و بدون کار کارشناسي درست.

با وجود چنين شرايطي، به نظر مي‌رسد که کاهش نرخ سود بانکي در نهايت نتيجه‌اي جز خالي شدن جيب مردم ندارد و در نهايت تسهيلات با نرخ‌هاي پايين در اختيار پول‌دارها قرار گيرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html